Liikemerkin historia

Nykypäivänä sanat liikemerkki ja logo menevät usein sekaisin. Logo tarkoittaa yrityksen nimeä kirjoitettuna yritykselle valitulla fontilla ja suhteilla. Sitä vastoin liikemerkki on yrityksen graafinen tunnus, joka symbolisoi yrityksen toimintaa tai osaamista kuvan muodossa.

Liikemerkin historia on hyvin vanha, sillä se pohjautuu heraldiikkaan eli vaakunaoppiin. Jo Antiikin Roomassa sotilaat käyttivät taistellessaan kuvallisia tunnuksia. Haarniskan sekä peittävän patakypärän kehityksen myötä ei pystytty enää erottamaan omia sotilaita vihollisista. Niinpä tunnistuskeinoksi tulivat kilpi ja sen kuviointi.

Suomessa ensimmäiset liikemerkit ovat peräisin 1700-luvulta rauta- ja terästeollisuudesta. Niiden avulla ostajille kerrottiin valmistajasta ja laadusta. 1800-luvun lopulla rekisteröitiin ensimmäiset liikemerkit.

Kun 1800-luvulla teollistumisen myötä yritysten tuotteita alettiin pakata, hyödynnettiin liikemerkkiä tavaroiden pakkauksessa saadakseen se houkuttelevamman näköiseksi.

Wulffin liikemerkki

Wulffin liikemerkin suunnitteli Mainos Taucherin taiteellinen johtaja P.O. Nyström. Hänen suunnittelutyönsä pohjana on arkkitehtien käyttämä kaariviivain, joka koostuu erilaisista kaarista. Sitä käytetään käsin luonnosteltaessa, kun halutaan piirtää erilaisia pehmeitä linjoja eri säteellä. Kaariviivaimia on useita erimuotoisia ja materiaalina niissä on käytetty muovia, metallia tai puuta. Nykyaikaiset tietokoneen avustamat piirustusohjelmat käyttävät vektoreihin perustuvia grafiikkoja saadakseen tarkan säteen, joten kaariviivaimet eivät enää ole niin aktiivisessa käytössä, kuin aiemmin.

Kun 1800-luvulla teollisuuden kehityksen myötä siirryttiin pakkaamaan yritysten tuotteita, alettiin pakkauspaperiin panostaa saadakseen ne näyttämään houkuttelevimmilta. Niin teki myös Wulff, joka hyödynsi siinä liikemerkkiään. Sen paketit olivat mustavalko-raidallisia, ja niissä kulki mustalla pohjalla Wulffin liikemerkki. Lisäksi yritystä mainostettiin siten, että jokaiseen myytävään tuotteeseen liimattiin Wulffin logo, jotta asiakas näki, mistä tuote on ostettu.

Mustavalkoinen raita on tehokas, näkyvä ja mieleenpainuva brändielementti, jonka Wulff otti uudelleen käyttöön vuonna 2008. Nykyisin Wulffin raitaa näkee runsaasti Wulffin markkinointimateriaaleissa. Liikemerkin kaariviivain esiintyy useimmiten logon kanssa mustan värisenä ja kaariviivaimen kauniita muotoja hyödynnetään konsernin muidenkin brändien yhteydessä luomaan yhteyttä emoyhtiöön ja Wulffin vahvaan brändiin.

liikemerkit