Taianomainen Wulff-henki lumosi asiakkaat

wulff-henkiWulff on tunnettu sen erityisestä ilmapiiristä ja hengestä, niin asiakaspalvelun parissa kuin työyhteisössäkin. Tämän niin kutsutun Wulff-hengen luojana ja lähteenä on tietysti perustaja Thomas Wulff ja hänen aurinkoinen persoonallisuutensa.

Thomas Wulff muutti Helsinkiin vuonna 1878 lopetettuaan koulunkäynnin kotikaupungissaan Turussa. Hän pääsi töihin enonsa kauppaneuvos Gustaf Wilhelm Edlundin kirjakauppaan libristiksi. Enonsa kirjakaupassa nuori mies oppi tapoja, elämänkatsomusta ja luonteenlujuutta, sillä Edlund oli ankara esimies. Nämä taidot, jotka Thomas oli Edlundilla työskennellessään oppinut, laittoi hän käytäntöön omassa paperikaupassaan ”Wulffissa”, jonka hän perusti vuonna 1890.

”Asiakas elättää meitä, emmekä me asiakasta”.

Kun Thomas Wulffista puhutaan, nousevat sanat lempeys, kodikkuus ja kohteliaisuus esiin monien puheesta. Hänellä oli mieletön kyky luoda juuri kodikkuutta ja lämpöä ympärilleen. Se säteili myymälässä niin asiakkaisiin kuin henkilökuntaan. ”Hän oli tosiaan ihastuttava ihminen ja aina niin kohtelias. Hän oli oikein kuulu siitä, että aina antoi etusijan naisille raitiovaunussa”, kertoi Wulffin entinen työntekijä Martta Pulkkinen Wulffin henkilöstölehti Kulmassa vuonna 1975.

Wulffin vahvuus oli ennen kaikkea palvelu, se antoi enemmän kuin lupasi. Thomas Wulff ei ylistänyt liikettään tai kehunut tuotteitaan. Lehdessäkin julkaistut ilmoitukset olivat hyvin yksinkertaisia ja asiallisia. Tämä piirre esitti suurta roolia Wulffin alkuaikojen menestyksessä.

Yritys on aina myös painottanut asiakaspalvelun tärkeyttä, ja asiakkaan henkilökohtaista kohtaamista. Juuri palvelun takia monet asiakkaat palasivat Kulmaan aina uudestaan ja uudestaan, ja niin asiakassuhteet olivatkin pitkäaikaisia. ”Mustekynien ja -pullojen täyttö oli päivittäistä ja kaikki tehtiin maksutta – se oli sitä maineikasta wulffilaista asiakaspalvelua”, kertoi entinen työntekijä Edith Palmu, joka aloitti Wulffilla asiatyttönä. Myös silloinen toimitusjohtaja Harry Fr. Wulff painottaa palvelun tärkeyttä pääkirjoituksessaan ensimmäisessä Kulma-lehdessä vuonna 1957: ”Meidän on kuitenkin muistettava, etteivät ainoastaan kauniit ilmoitukset ja pakkaukset myy edes meidänkään tarvikkeitamme, vaan että henkilökohtainen kohtelu ja palvelu saavat asiakkaamme viihtymään liikkeessämme ja tulemaan uudelleen. — Älkäämme siis milloinkaan unohtako vanhaa, hyvää totuutta, että ’asiakkaamme elättää meitä, emmekä me asiakasta'”.

”Meillä oli aina oikein mukavaa”

Henkilökunnan muodostama yhteisö oli kuin suuri perhe. Tilat olivat pienet eikä henkilökuntaakaan ollut samassa mittakaavassa kuin nykyään, joten kaikki väistämättä tunsivat toisensa. ”Henkilökunta kutsuttiin johtajan kotiin pari kertaa vuodessa ja siellä meillä oli aina oikein mukavaa”, kehui Leo Giers, joka toimi varastopäällikkönä vuonna 1930. Nykyään tilanne on kuitenkin hieman toinen: ”Kaikki on paljon suurempaa, henkilökuntaa on paljon enemmän, ettei kaikkia voi millään enää tuntea”, päivitteli vuonna 1910 taloon tullut Karin Winsten vuonna Vaikka nykypäivän Wulffilla kaikki työntekijät eivät välttämättä enää tapakaan toisiaan päivittäin, on Wulffilla viihdytty aina hyvin. Muun muassa Karin Winsten on yksi lukuisista 50 vuoden palveluksesta ansiomerkin saaneista Wulffin työntekijöistä.

Aitoja tarinoita

Tunnelma on kaikkein arinta muuttotavaraa, jota myös aika ja kehitys usein haalistavat. Työskentely öljylampun valossa, täytekynällä kauniita kirjaimia paperiin piirustaen saattaa olla tunnelmaltaan aivan erilaista kuin reikäkorttien käyttö loisteputkivalojen alla tai tilausten lukeminen viivakoodilaitteella. Wulffilla lämmin tekemisen tunnelma ja inspiraatio uuden löytämiseen on onnistuttu säilyttämään jo hienot satakaksikymmentä vuotta. Siitä Wulff kiittää henkilöstöään, yhteistyökumppaneitaan ja ennen kaikkea asiakkaitaan, jotka luottavat Wulffin palveluihin. Me kaikki yhdessä kirjoitamme uusia lukuja Wulffin pitkään ja menestyksekkääseen tarinaan.